Jun 29 2009

הפינה הכלכלית

Published by at 02:02 under הפינה הכלכלית

יש לי שיטה טובה לחסוך כסף ולצאת ממצבים מחפירים, ועכשיו רגע לפני שהכל עומד להשתנות מפאת היותי מובטלת, החלטתי לפרסם אותה ברבים.

למען האמת לא נראה לי שיש מישהו ממכרי הקרובים שלא ניסיתי למכור לו את השיטה שלי, מהסיבה הפשוטה מאוד שהיא עובדת. כמובן שהיא לא בהכרח מתאימה לכל אחד, צריך הכנסה קבועה וחובות של מאות אלפי שקלים למאפיה לא יעזרו, אבל בגדול לרוב האנשים שאני מכירה היא יכולה בכיף לעזור. איך ולמה? הסכיתו וקראו.

לפני יותר משלוש שנים, עוד לפני שהתחלתי ללמוד באוניברסיטה עבדתי בעבודה טובה והרווחתי בצורה נאה בהחלט. ואז החלטתי שהגיע הזמן להתחיל לקדם את החיים שלי לכיוון שאני רוצה, או חושבת שאני רוצה, והתחלתי ללמוד קולנוע באוניברסיטת תל אביב. עזבתי את העבודה ומצאתי עבודה סטודנטיאלית בה הרווחתי בקושי רבע ממה שעשיתי עד אז ועברתי לגור בדירה שווה בצפון תל אביב מתוך אמונה שהחסכונות שלי יחזיקו מעמד עוד הרבה זמן. תוך חצי שנה כבר לקחתי הלוואה מהבנק, ואחרי שנה וחצי חזרתי בראש מורכן לבית הורי חסרת כל ועם מינוס ענקי שלא איפשר לי לקנות מסטיק.

באותו זמן היו לי בארנק שני כרטיסי אשראי, כשכבר לא יכולתי להוציא כסף מכספומט, בערך כשבוע לאחר קבלת המשכורת, הייתי מבזבזת כמה שאפשר בכרטיס אחד, כשכבר לא יכולתי לעשות את זה הייתי הולכת לבתי עסק בהם ניתן "לקנות מזומנים" (כמו הכספו-מן של yellow). ובדרך כלל כשבוע לפני סוף החודש לא יכולתי יותר להוציא אגורה שחוקה.

מי שהיה במצב הזה יודע שאין תחושה יותר מתסכלת מלדעת שפשוט אין לך, אין מאיפה, ופאדיחות לבקש מאחרים. זה להזמין במסעדות מים מהברז ולחכות לאוטבוס במקום לעלות על רכבת כי זה שלוש שקל יותר. זה להדביק סלוטייפ על התיק כדי שדברים לא יפלו מהחור למטה ולקנות מנה חמה בעבודה במקום ארוחת צהריים אמיתית. זה התסכול שמגיע כשמזמינים אותך לחתונה והפחד שהצ'ק העלוב שנתת יחזור. וזה החרדה שחוזרת כל פעם שמכניסים את הכרטיס אשראי לכספומט.

כשאחי הבכור, המח האמיתי מאחורי השיטה, אמר לי שהדבר הראשון שאני צריכה לעשות זה לגזור את הכרטיס אשראי, ולא רק אחד אלא את שניהם, זה נראה לי בלתי אפשרי. זה היה המקור היחיד שלי לכסף, בלי כרטיס האשראי גם לא יהיו לי את ימי החסד עד אמצע החודש בהם עוד אפשר להוציא כסף. השיטה בגדול היא כזו – משתמשים רק בכסף מזומן. מוציאים סכום מסוים אותו מחשבים לפי ההכנסה וההוצאות ההכרחיות רק פעם בשבוע עם כרטיס כספומט וזה הכסף שזמין לכל השבוע. אסור להתקרב לכספומט בכל שאר ימי השבוע ואסור להשתמש בכרטיסי אשראי בשום פנים ואופן. זה נשמע מפחיד, וגם לא כל כך ישים למי שיש לו הלוואות, ושנמצא בתקרת האשראי, אבל זה אפשרי. כמובן שצריך לשנות קצת את סגנון החיים, אם זה לנסוע באוטבוסים במקום במוניות, או לרוץ בחוץ במקום בחדר כושר, כל אחד וההוצאות המיותרות שלו.

אחרי שחשבתי כמה כסף יספיק לי לשבוע אחד, כולל נסיעות, מזון, הוצאות הכרחיות ואפילו מאה וחמישים שקלים מיותרים לבילויים הגעתי לסכום של 450 שקלים. זה נשמע לי מעט ומחריד אבל ידעתי שפשוט אין לי ברירה, ואם אני רוצה שיהיה לי עוד כסף לשלם את שכר הלימוד ולא יזרקו אותי בסוף גם מהאוניברסיטה אני חייבת לשנות גישה. אז אזרתי אומץ, גזרתי את שני כרטיסי האשראי והזמנתי בבנק כרטיס כספומט. זה היה בערך שבועיים לפני קבלת המשכורת, הגעתי לתקרת המינוס ולא היה לי מאיפה להוציא את ה450 שקלים הראשונים. אז מכרתי את מצלמת הוידאו שקבלתי מתנה בתחילת הלימודים באוניברסיטה והתחלתי משם, לאט לאט.

מאותו רגע הייתי צריכה לשנות לחלוטין את סגנון החיים שלי. בהתחלה רשמתי במחברת כל יום כמה כסף הוצאתי. בדקתי שהסכום שקבעתי באמת ריאלי. היו שבועות שבהם תוך יומיים מהיום שהוצאתי כסף נשארתי עם סכום קטן מאוד והייתי מאוד קרובה ללכת לכספומט ופשוט להוציא עוד. האמת היא שחרגתי בשנה וחצי האחרונות פעמיים. אבל היו גם שבועות שבהם בזבזתי רק חצי מהתקציב השבועי לאותו שבוע. בדרך כלל העברתי את הסכום לשבוע הבא כדי שאוכל לחסוך יותר מהר אבל לפעמים גם השתמשתי בכסף כדי לקנות לעצמי בגד חדש או לצאת ולבלות עם הכסף. אז היום אני בטח לא עשירה, ההלוואות שלי עוד לא שולמו ואני עדיין גרה עם ההורים. אבל אני הרבה יותר רגועה. לא רק שהצלחתי לצאת מהמינוס בעובר ושב אני גם יודעת כל חודש כמעט בדיוק כמה כסף אני אוציא ועל כן גם כמה אחסוך.

אני יודעת שהשיטה הזו ובטח הסכומים שאני קבעתי לעצמי לא מתאימים לכל אחד, אבל העקרון חשוב, וזו עצתי לכם – שימו לב היטב להוצאות השבועיות ההכרחיות לכם ושמרו עליהם, פשוט וקל לא?

רות ס(וף).

6 responses so far

6 Responses to “הפינה הכלכלית”

  1. עמרי הגיב:

    שיטה יפה, ללא ספק, אבל מה לגבי שימוש נבון בכרטיס אשראי ?
    אני, לדוגמא, לא משתמש בכסף מזומן, והמקרים שבהם אני כן מוציא כסף מהכספומט הם רק כדי לתת את מתנת החתונה לזוג הטרי.
    ע"י מעקב תמידי מול אתר האינטרנט של הבנק, אני תמיד רואה כמה כסף הוצאתי ואני לא חורג מיתרת הזכות שלי.
    בגדול, השיטה של שנינו היא זהה – שמור על תזרים מזומנים הגיוני, ולא תיקלע לחובות; אני פשוט מעדיף את עניין האשראי. נמאס לי לשמוע את כל הכסף הקטן הזה מרשרש לכל מקום שאליו אני הולך.

  2. ruths הגיב:

    אתה צודק בהחלט. עבורי זה קריטי לראות בדיוק כמה כסף אני מבזבזת. כרטיס האשראי סימל בשבילי סכום לא מוגדר וזו הסיבה שהגעתי לאן שהגעתי לפני שנה וחצי. כשהוצאתי את הכרטיס מהארנק בשביל לגהץ 30 שקל וכשהוצאתי את הכרטיס מהארנק בשביל לגהץ 250 שקל הרגשתי בדיוק אותו דבר.
    אבל ברור שכל אחד והדרך שלו!

  3. בונצלון הגיב:

    בנוסף להתנהגויות הנרקוטיות שלי בנוקע לניקוטין, קפה, מריחואנה, פעילות גופנית, טלויזיה, ואוכל. גם כרטיס האשראי הוא חלק מהעניין. אולי גם אני אגזור את המנוול הקטן.
    אבל אז, מה אני אעשה עם חשבונות סלולריים, וכו'?

  4. ruths הגיב:

    חשבון סלולארי כמו כל חיוב קבוע אחר אתה יכול להעביר להוראת קבע.
    כשאתה מחשב את ההוצאות השבועיות שלך, כדי שתוכל להגיע בסופו של דבר למאזן חיובי בסוף החודש וגם לחסוך קצץ קח בחשבון את החיובים הנוספים במקרה הכי גרוע. נניח אם החשבון סלולרי שלך נע בין 200 ל300 שקל אז תחשב הוצאה סלולרית – 300 שקל.
    בהצלחה בונצלון!:)

  5. […] כלל מעדיפה מראש לוותר על כל העסק. בכלל מאז שהתחלתי את השיטה הכלכלית שלי כל קניה עושה לנפש הקמצנית החדשה שלי קצת רע. בדרך […]

    [WORDPRESS HASHCASH] The comment's actual post text did not contain your blog url (http://ruthsegal.at.corky.net/2009/06/29/%d7%94%d7%a4%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%9b%d7%9c%d7%9b%d7%9c%d7%99%d7%aa) and so is spam.

  6. Larry Fox הגיב:

    ניסית לקבל הלוואות מבנקים ללא הצלחה? זקוקים בדחיפות כסף כדי לצאת החוב? צריך כסף להרחבת או הקמת עסק משלך? קבל הלוואה מאחד המלווים המובילים בבריטניה. לקבלת מידע נוסף, נא ליצור קשר בדוא"ל: larryfox2016@hotmail.com

כתיבת תגובה

This is a blog At.CorKy.Net