Aug 03 2009

החוב הוא מן השטן

ערוץ שמונה שידר היום באיחור לא אופנתי בעליל את הסרט הדוקומנטרי "אשראי וטוב לי" (in debt we trust)  שנעשה בארה"ב ב2006 ומזהיר שוב ושוב את צופיו מפני המפלה הענקית שתבוא על ארה"ב בגלל החוב הלאומי העצום ובלתי ניתן לתפיסה שלה. וואלה, מה אתם אומרים!

אבל אין ספק שמעבר לחוסר היכולת של מחלקת הרכש של ערוץ 8 ליצור רלוונטיות בתכניה, הסרט היה לא רע וגרם לדחיינית אשראי שכמוני לגאוות יחידה. הסרט מתאר כיצד חברות האשראי הגדולות והמאיימות כובלות את האזרח האמריקאי הקטן אל תוך מסגרות אשראי מנצנצות בצבעים של פלטיניום זהב ושחור, מבטיחות להן הבטחות גדולות וזורקות אותן לכלבים, תוך כדי שהן מגדילות את החוב הלאומי לכדי 11.4 טריליון דולר, או בעברית צחה – מלאנתלפים.

החברה האמריקאית, לפחות בימי בוש וקודמיו החדירה לתודעה של האזרח האמריקאי המחמד טוב טוב את התלות באשראי. ילדים משחקים בקופות אשראי מפלסטיק ובברביות שמחזיקות בכרטיס אשראי ורדרד וקטנטן. הסטודנטים, בדיוק כמו אצלנו, עוברים יום יום בקמפוס ליד דוכנים של חברות אשראי שונות שמבטיחות להם עתיד ורוד בלי קשר לחמישה דולרים שהם מרוויחים לשעה בדוכן הנקנקיות שהם עובדים בו בערב (סתם, אני לא באמת יודעת כמה מרוויח סטודנט אמריקאי, אבל זה נשמע לי כל כך מבזה, חמשיה דולרים לשעה, מה לא?).

בנוסף הסרט של דניאל שכטר גם הצליח ללמד אותי דברים שלא ידעתי קודם, למשל שבאמריקה כמו באמריקה, בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ישנן אין ספור שיטות לקבל כסף ועכשיו תמורת משכון נשמתך לשטן כמו "הלוואות כנגד שכר" או "פודי צ'קים", בסרט זה נשמע לחלוטין מאפיה, אבל בארץ זה בטח מוסווה בתוך עוד אופצייה שניתנת לך על ידי הבנקים החביבים שלנו.

מעבר למעברונים המעצבנים שהיו בסרט שלא תרמו לו שום חן, ולעובדה שכל נבואות הזעם מ2006 שהתגשמו להן בחינניות רק תסכלו אותי יותר ויצרו אצלי אכזבה פנימית מטבע האדם, זו בהחלט היתה שעה חביבה של דוקומנטרי. אני מניחה שהרגלי הצריכה או השימוש באשראי של החברה הישראלית לא יותר מדי שונה מזו של האזרח האמריקאי, לפחות מלפני המשבר. ואם היה לי את הכח לזה ולא הייתי נמצאת כרגע בהכחשה טוטאלית ללימודי הקולנוע שלי בשלוש שנים האחרונות, הייתי חושבת שלעשות סרט שיציג כיצד הישראלים דופקים לעצמם את החיים עם כרטיסי האשראי זה רעיון לא רע. ואם היה סרט כזה ואני לא יודעת עליו אני אשמח אם תזכירו לי.

כמובן שהסרט כולו נמצא גם ביוטיוב, הנה קטע קצרצר:

(ואם כבר בתוכניות דוקומנטריות על עוולות הטבע האנושי עסקינן, אני מקווה שכולכם ראיתם את שיטת השקשוקה ששודרה בטלוויזיה סוף סוף ביום שלישי שעבר בערוץ הראשון, שחק אותה רוזנטל לא?).

3 responses so far

3 Responses to “החוב הוא מן השטן”

  1. טל הגיב:

    רות. אני מאוד מרוצה.

    לא סתם בלוג – אלא פוסטים עם אמירה.

    ואפילו עקבית!

    בהחלט הצלחת לעורר בי רגשות אשם על שלושת (!) כרטיסי האשראי שיש לי.

    בקרוב אולי אפילו אכנס למסגרת תקציב משל עצמי.

    וכן – רונזטל כפיים.

  2. רונן הגיב:

    כל כך נכון וכל כך עצוב הרי טבע האדם לא ישתנה ורק מכות חזקות לכולם מאירות לזמן קצר
    את האמת וישר חוזרים לבועה
    וגם כל העניין עם ערוץ 8 שהגיע הזמן שיתנהגו כמו BBC 5 שזוכה בערוצי רייטינג ורלוונטיות רבה
    והוא ערוץ ממשלתי

  3. ג'וני הגיב:

    סרטון אנימציה מדהים שמסביר איך בדיוק ארה"ב הגיעה למצב שהיא נמצאת בה היום…
    http://www.prepost.co.il/credit

    מומלץ בחום! (רות, את יותר ממוזמנת לעדכן את זה בפוסט) 🙂

כתיבת תגובה

This is a blog At.CorKy.Net